نحوه انتخاب عنوان مقاله تحقیقی

نحوه انتخاب عنوان مقاله تحقیقی

بسیاری از افراد از اینترنت برای یافتن مقالات مرتبط با کار و اهدافشان استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید مقاله شما جز نخستین مقالاتی باشد که در نتایج جستجو به نمایش درآید، باید اطمینان حاصل کنید که عنوان آن برای خواننده جذاب بوده و خلاصه خوبی از محتوای مقاله است.

در واقع یکی از عوامل تاثیرگذار بر تعداد خوانندگانی که مقاله را دانلود می‌کنند، عنوان مقاله است. با توجه به اهمیت بیان شده، در ادامه تلاش شده تا در مورد نحوه انتخاب عنوان مقاله توضیحات بیشتری داده ‌شود.

برای انتخاب یک عنوان خوب برای مقاله علمی پژوهشی این مطلب را مطالعه کنید.

مشاوره رایگان نگارش مقاله

شماره همراه خود را وارد نمائید. کارشناسان ما با شما تماس می گیرند.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

با یک پیش نویس شروع کنید.

نوشتن مقاله می‌تواند یک روند طولانی باشد که ممکن است از چند روز تا چند ماه طول بکشد. در طول این مدت، طبیعی است که تصمیم بگیرید برخی از جنبه‌های مقاله‌تان را عوض کنید و یا ایده‌های جدیدی را مطرح کنید که در ابتدای نوشتن مقاله در مورد آن فکر نکرده بودید.

به همین دلیل بهتر است نوشتن مقاله را با یک عنوان شروع کنید و سپس روی نگارش محتوای مقاله متمرکز شوید. بعد از این که کل مقاله را نوشتید، به عنوان مقاله برگردید و با توجه به متنی که نوشتید، در مورد عنوان نهایی مقاله تصمیم گرفته، آن را ویرایش و یا تغییر دهید.

برای آشنایی با نحوه نوشتن مقدمه مقاله به این صفحه مراجعه کنید.

نوع عنوان مقاله را انتخاب کنید.

به طور کلی سه نوع عنوان مقاله وجود دارد:

  1. عنوان مقاله یک جمله خبری است. در این صورت یافته‌ها و نتایج اصلی مقاله در عنوان ذکر می‌شود. به طور مثال مقاله‌ای با عنوان ” عزت‌نفس نوجوان عامل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر است “، یک عنوان خبری دارد.
  2. مقاله عنوانی توصیفی دارد. در این مورد، عنوان توصیف‌کننده موضوع و محتوای مقاله است، اما بیان‌کننده نتایج اصلی نیست. مثلاً مقاله‌ای با عنوان “تأثیر حمایت خانواده بر بیماران مبتلا به اختلالات خلقی”.
  3. عنوان مقاله یک جمله پرسشی است. در این صورت موضوع مقاله با یک سوال مطرح می‌شود. مثلاً ” آیا عصاره شیرین‌بیان می‌تواند حافظه سالمندان را بهبود بخشد؟”

درباره نوع اطلاعاتی که می‌خواهید به خواننده خود منتقل کنید، فکر کنید. سپس یکی از این سه نوع عنوان را انتخاب کنید.

یک لیست از عناوین ممکن را با توجه به محتوا و کلمات کلیدی مقاله با در نظر گرفتن مخاطبان آتی مقاله تهیه کنید و از بین آن‌ها مناسب‌ترین عنوان را انتخاب کنید. توجه کنید که عملکرد اصلی یک عنوان این است که خلاصه ای دقیق از محتوای مقاله ارائه شود. بنابراین عنوان را مختصر و روشن بنویسید و از بیان جزئیات غیر ضروری و اختصارات در آن اجتناب کنید.

نحوه نوشتن روش تحقیق مقاله را در این بخش بخوانید.

ویژگی عنوان خوب مقاله

هنگامی‌که یک فرد به دنبال مقاله‌های جدید در سایت‌های علمی معتبراست، در بیشتر موارد به عنوان مقالات توجه می‌کند و از روی عنوان تصمیم می‌گیرد که آیا مقاله را برای مطالعه دانلود کند و یا دانلود نکند. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌های مقاله، عنوان است.

برای خواندن نحوه نگارش بخش نتیجه گیری مقاله به این صفحه مراجعه کنید.

به طور کلی عنوانی را عنوان خوب برای مقاله گفته می‌شود که ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  1. یک عنوان خوب در مقالات علمی، کوتاه و شامل 10 تا 12 کلمه است و در آن از اصطلاحات و عبارات توصیفی استفاده شده و محتوای اصلی مقاله در آن مطرح شده است. عنوان مقاله پژوهشی خوب باید شامل کلمات کلیدی مورد استفاده در مقاله بوده و ماهیت مطالعه را تعریف کند. در مورد کلماتی که دیگران برای سرچ در مورد موضوع مقاله استفاده می‌کنند فکر کنید و از آن‌ها در عنوان مقاله استفاده کنید.
  2. عنوان خوب، توجه خواننده را به خود جلب می‌کند.
  3. عنوان خوب، مقاله را از مقالات دیگر همان حوزه موضوع متمایز می‌کند.

برای مشاهده مراحل نوشتن عنوان خوب و موثر برای مقاله‌تان به صفحه چگونه یک عنوان خوب برای مقاله علمی پژوهشی بنویسید؟، مراجعه کنید.

نکات مربوط به نحوه انتخاب عنوان مقاله تحقیقی  انگلیسی

در نوشتن عنوان در مقالات انگلیسی به نکات زیر توجه کنید:

  • بیشتر کلمات در عنوان مقالات انگلیسی باید با حرف بزرگ آغاز شود.
  • به طور کلی، واژه هایی مانند a, and, an, the, or را به صورت حرف بزرگ ننویسید، مگر این که نخستین حرف در عنوان مقاله باشد.

با رعایت نکات بیان شده می‌توانید عنوانی مناسب برای مقاله خود بنویسید.

برای یادگیری نحوه نوشتن بحث و نتیجه گیری مقاله علمی این صفحه را مطالعه کنید.

5/5 - (1 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.