بهترین موضوع برای مقاله نویسی

بهترین موضوع برای مقاله نویسی

انتخاب بهترین موضوع برای مقاله نویسی چه مقاله آی اس آی (ISI) و چه مقاله علمی پژوهشی یکی از مهم‌ترین بخش‌های نوشتن مقاله است. موضوعات مختلفی برای تهیه مقاله وجود دارد. اما انتخاب موضوع مناسب می‌تواند سبب موفقیت مقاله شود. برعکس، انتخاب موضوعی بد و نامناسب می‌تواند به تجربه‌ای ناخوشایند و اتلاف وقت برای نویسنده منجر شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن مقاله علمی پژوهشی با ما تماس بگیرید.

چگونه بهترین موضوع برای مقاله نویسی خود را انتخاب کنم؟

با در نظر گرفتن موارد زیر نویسنده می‌تواند موضوعی مناسب برای نوشتن مقاله انتخاب کند. قبیل ازآموزش انتخاب بهترین موضوع تعدادی روش برای یافتن بهترین موضوعات بیان می کنیم.

برای موضوع مقاله باید همیشه دو نکته اساسی را مد نظر داشته باشید: اول اینکه حتما این موضوع در ادامه زمینه کاری شما باشد (به عنوان مثال در زمینه موضوع پایان نامه شما) و مهم تر اینکه موضوعی به روز و جدید و مورد توجه باشد. روی موضوعات کلی کار نکنید و سعی نمائید موضوعی انتخاب کنید که تا جای ممکن روی یک موضوع مانور دهد. نشریات علمی تا جایی تخصصی شده اند که اگر موضوعات شما کلی و حتی با نتایج چشمگیر باشد را نیز به سختی قبول می کنند.

برای موضوع مقاله راحت ترین کار این است که به سایت scholar.google.com مراجعه نمائید و موضوع اولیه که در ذهن دارید را جستجو نمائید. توجه نمائید که موضوعی که در ذهن دارید را نهایتا در 4 تا 5 کلمه کلی بنویسید. به عنوان مثال اگر موضوع شما به فارسی بررسی اثرات فرسودگی شغلی کارمندان در عصر ظهور هوش مصنوعی و تاثیر آن بر رشد سازمان باشد بهتر است به فرسودگی شغلی کارمندان و هوش مصنوعی را به انگلیسی جستجو کنید یعنی Employee burnout and artificial intelligence تا نتایج بهتری مشاهده کنید. در فیلتر هایی که در اختیار شما در این سایت قرار می گیرد سال را به بعد از 2020 محدود کنید. مقالات به روز و موضوعات تخصصی ای که در دنیا در حال انجام است را می بینید. این یک روش بسیار ساده ولی مفید برای انتخاب موضوع بود. 

روش دیگر که برای موضوع مقاله فارسی نیز کاربرد خوبی دارد این است که نشریاتی که در زمینه علمی شما مقاله چاپ می کنند را پیدا کنید. برای این کار می توانید از اساتید راهنمای خود مشاوره بگیرید و یا حتی بدون صحبت با آنها اسامی اساتید رشته خود را در گوگل سرچ کنید تا مقالاتی که چاپ کرده اند را مشاهده کنید. در سایت نشریه مقالاتی که به چاپ رسیده است را مشاهده می کنید. همیشه برای انتخاب موضوع مقالات چاپ شده در دو شماره گذشته هر نشریه را ملاک تصمیم گیری قرار دهید.

یکی از مزیت های استفاده از روش ذکر شده این است که موضوع مقاله را متناسب با نشریه انتخاب می کنید و پس از آماده سازی مقاله مشکلی برای پدا کردن مجله مناسب برای ارسال مقاله ندارید.

حال در ادامه مقاله به پارامترهای انتخاب بهترین موضوع می پردازیم.

مشاوره رایگان نگارش مقاله

شماره همراه خود را وارد نمائید. کارشناسان ما با شما تماس می گیرند.

خدمات تخصصی ژورنال یاب

انتخاب مجله، استخراج، ترجمه، ویراستاری و پلاجیاریسم

کلیه خدمات مربوط به آماده سازی مقاله شما از قبیل استخراج ، ترجمه، ویراستاری علمی و ساختاری و سنجش عدم سرقت علمی و انتخاب مجله در ژونال یاب به شما ارائه می گردد.

ارسال مقاله برای مجله با سطح دلخواه شما و اخذ پذیرش و چاپ مقاله

شما می توانید فرایند سابمیت مقاله خود را به متخصصان ژورنال یاب بسپارید. ما پذیرش و چاپ مقاله شما در مناسب ترین مجله با سطح دلخواه شما را تضمین میکنیم.

تاسیس و راه اندازی نشریه علمی

کلیه مراحل تاسیس نشریه علمی از اخذ مجوز تا راه اندازی سامانه های مدیریت نشریات و دریافت ایندکس های معتبر از قبیل علمی پژوهشی، ISI، Scopus، ISC و تبلیغات دریافت مقاله را برای شما انجام میدهیم.

1. موضوعی را که به آن علاقه‌مند هستید، انتخاب کنید.

هرچه نویسنده به موضوع مقاله علاقه‌مندتر باشد، نوشتن مقاله برای او راحت‌تر خواهد بود. چراکه برای نگارش مقاله به تحقیق و مطالعه منابع داخلی و خارجی و در بعضی رشته‌ها به انجام آزمایش‌های گوناگون احتیاج خواهید داشت و شما باید ساعت‌های زیادی را صرف نوشتن مقاله خود کنید. اگر به موضوع انتخابی علاقه‌مند باشید، روند تحقیق برای شما جالب‌تر و راحت‌تر خواهد بود.

 

برای مشاهده لیست مجلات علمی پژوهشی روانشناسی این مطلب را مطالعه کنید.

2. موضوعی برای مقاله نویسی را انتخاب کنید که در آن دانش و تجربه دارید.

به جای این که پروژه‌ای سخت و پیچیده‌ای را انتخاب کنید، موضوعی را انتخاب کنید که دانش اولیه راجع به آن داشته باشید در این صورت فرایند نوشتن سریع‌تر و آسان‌تر برای شما خواهد بود.

 

برای مشاهده لیست مجلات علمی پژوهشی حقوقی این مطلب را بخوانید.

3. در انتخاب موضوع به علاقه خواننده هم توجه کنید.

موضوعی را انتخاب کنید که مخاطب هم به آن علاقه‌مند باشد. اگر شما به موضوعی علاقه‌مند باشید اما دیگران به آن علاقه‌مند نباشند، چنین موضوعی ارزش نوشتن ندارد. به یاد داشته باشید که نویسندگان خوب در تمام مراحل، حتی در این مرحله ، مخاطبان خود را می‌بینند. این به معنای اجتناب از موضوعاتی است که به طور گسترده نوشته شده است و به جای آن، انتخاب موضوعاتی است که در حال حاضر بیشتر مورد توجه خوانندگان رشته شما است.

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر و اطلاع از لیست مجله علمی پژوهشی رشته هنر با ما تماس بگیرید.

4. منابع معتبر برای موضوع مقاله شما وجود داشته باشد.

اطمینان حاصل کنید که منابع معتبر و کافی برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد موضوع انتخابی شما وجود دارد. اگر شروع به نوشتن مقاله‌ای کنید که منبع کافی برای گردآوری داده‌ها وجود نداشته باشد، این می‌تواند اتلاف وقت باشد.

قبل از شروع نوشتن مقاله و برای جلوگیری از اتلاف وقت، اطمینان حاصل کنید که منابع معتبر کافی برای استفاده وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد تحقیقات قبلی، در پایگاه داده‌ها در اینترنت جست‌وجو کنید. تحقیقات پیشین به شما کمک می‌کند موضوع خود را با روش‌های مناسب‌تری مورد بررسی قرار دهید. اگرچه این مانند یک کار اضافی به نظر می‌رسد، در واقع یک مرحله حیاتی برای صرفه‌جویی در وقت است. دانستن بیشتر در مورد پیشینه موضوع به شما کمک کند تا مقاله خوب بنویسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوشتن مقاله علمی پژوهشی رشته مهندسی معماری با ما تماس بگیرید.

5. به زمان خود توجه کنید.

موضوعی را انتخاب کنید که متناسب با زمانی که شما دارید باشد  تا بتوانید در آن زمان مقاله خود را کامل کنید.

در صورتی که نتوانستید موضوعی را پیدا کنید از اساتید خود بخواهید تا در انتخاب و پیدا کردن موضوع به شما کمک کنند. برخی از منابع علمی و پایگاه داده نیز می‌توانند در پیدا کردن موضوع انتخابی شما کمک‌کننده باشند.

در صورتی که هنوز در انتخاب موضوع مقاله خود دچار تردید هستید، با متخصصان ما در ژورنال یاب تماس بگیرید تا شما را راهنمایی کنند.

برای اینکه در مورد مقاله تحلیل گفتمان بیشتر بدانید این مطلب را مطالعه کنید.

بررسی موضوع مقاله و انتخاب بهترین موضوع برای مقاله نویسی

برای این که مطمئن شوید که موضوع انتخابی شما موضوعی خوب برای نوشتن مقاله است، سؤال‌های زیر را از خود بپرسید:

  • چرا این موضوع را انتخاب کردید؟ چه چیزی در رابطه با آن موضوع برای شما مورد توجه بوده است؟ آیا شما در رابطه با مسائل مربوط به آن نظری دارید؟
  • چه کسانی ارائه‌دهندگان اطلاعات در این موضوع هستند؟ چه کسی ممکن است اطلاعاتی در مورد آن منتشر کند؟ آیا شما از سازمان‌ها یا مؤسسات وابسته به موضوع مطلع هستید؟

    برای دریافت مشاوره در مورد نحوه ارائه مقاله isi با ما تماس بگیرید.

  • سوالات اصلی مربوط به موضوع انتخابی چیست؟ آیا در مورد موضوع بحث‌ها و دیدگاه‌های زیادی وجود دارد؟
  • موضوع شما در چه سطحی مهم است در سطح محلی، ملی یا بین‌المللی؟ آیا مکان‌های خاصی تحت تاثیر این موضوع قرار دارند؟
  • چه زمانی موضوع شما مهم است و یا مهم بود؟ آیا موضوع انتخابی یک رویداد جاری یا یک مسئله تاریخی است؟ آیا می‌خواهید موضوع خود را با تحقیقات انجام شده در دوره‌های دیگر مقایسه کنید؟

    برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ساختار مقاله نویسی این صفحه را مطالعه کنید.

موضوع مقاله باید به‌روز، جذاب، و علمی باشد. با پاسخ به این سؤال‌ها می‌توانید از جنبه‌های مختلف موضوع انتخابی خود مطمئن شوید.

برای مشاهده لیست مجلات علمی پژوهشی مدیریت به این صفحه مراجعه کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد هزینه چاپ مقاله در مجلات داخلی با ما تماس بگیرید.

4.9/5 - (15 امتیاز)

مشاوره رایگان

شماره  همراه خود را در کادر وارد نمائید. تیم پشتیبانی ما با شما تماس می گیرند.